Tekenfilm van “Lil Vee” leert kinderen en jongeren over ondernemerschap

koen van Oorschot – 12 september 2019

Over de man achter de tekenfilm: Gary Vaynerchuk

Gary Vaynerchuk is een van de bekendste namen in de “youtube ondernemers scene”. Hij staat bekend om zijn nuchtere aanpak en zijn “hustle” mentaliteit.

Echte ondernemer​

Gary is een ondernemer in hart en ziel. Iemand die als kind al begon met dingen als het handelen in baseball plaatjes en het hebben van een lemonade stand.

Ik herken mezelf hier erg goed in; Kinderen uit mijn klas gingen vakken vullen bij de Albert Heijn of aardbeien plukken voor een uurloon.

Ik kwam daarentegen dagelijks naar school met een tas vol met gebrande cd`s en dvd’s (die spiegelschijfjes van vroeger) die ik verkocht aan de leerlingen op school. Het is een andere mentaliteit, een andere denkwijze. Niet je tijd ruilen voor geld, maar “waarde creëren” en dit ruilen voor geld.

Lil Vee; “kleine” Gary Vaynerchuk

Op youtube kwam ik de tekenfilm tegen van “Lil Vee”.. Je raadt het al.. De kindervariant van Gary Vaynerchuk!

Lil Vee laat je, op kindvriendelijke wijze, de gedachtegang en de werkwijze van een ondernemer zien

In eerste instantie lijkt het op een simpele tekenfilm over het maken van slijm. Wanneer je de video echter gaat ontleden zie je dat de tekenfilm heel slim in elkaar zit.

Het proces waar een ondernemer doorheen gaat wordt hier prachtig, op een eenvoudige en kindvriendelijke manier, weergegeven.

Oké! dus.. Wat kunnen kinderen (en ook wij als volwassenen) leren van de tekenfilm van Lil Vee?

  1. Het zien van een kans, hier begint alles mee!
    Lil Vee ziet dat zijn zusje slijm kan maken. Ook ziet hij dat er veel vraag is naar kant en klare slijm Hij besluit om het zelfgemaakt slijm van zijn zusje op de markt te brengen.
  2. Niet denken maar gewoon.. doen!
    In plaats van te veel na te denken neemt Lil Vee gewoon ACTIE! Hij gaat naar school en probeert de slijm te verkopen aan zijn medeleerlingen.
  3. Luisteren naar de markt
    Hij probeert de slijm te verkopen op school maar krijgt alleen maar negatieve reacties; de slijm is te nat, ziet er niet mooi uit en.. stinkt ook nog eens. In plaats van te stoppen met het idee of te klagen dat niemand het wil kopen, luistert lil vee naar de feedback van de leerlingen op school. Hij verbeterd de slijm om zo te voldoen aan de vraag van de leerlingen.
  4. Samenwerken en delegeren
    Lil Vee beseft dat er veel slijm nodig is en vraagt 2 vriendjes om te helpen met het maken van de slijm. Terwijl zijn vriendjes en zijn zusje slijm maken is Lil Vee bezig met de marketingstrategie.
  5. Je doelgroep vinden en bereiken
    Lil Vee realiseert zich dat zijn doelgroep “kinderen” veel tijd op instagram doorbrengt.
    Hij besluit een “VeeSlime” instagram account aan te maken om via deze weg zijn doelgroep te kunnen bereiken.
  6. Eenvoudige doeltreffende marketingtechnieken
    Het maken van leuke foto`s en video’s die de doelgroep aanspreekt en in beweging brengt. Lil Vee laat op instagram zien hoe leuk de slijm is!
  7. Investeren in je doelgroep
    Een populaire jongen op school wil de slijm kopen. Lil Vee geeft hem de slijm gratis. De populaire jongen verteld nu door de hele school, wat voor een toffe gast Lil Vee is en hoe cool zijn slijm is. Hierdoor verkoopt hij meer slijm in de toekomst!
  8. Geduld hebben!
    Een populaire jongen op school wil de slijm kopen. Lil Vee geeft hem de slijm gratis. De populaire jongen verteld nu door de hele school, wat voor een toffe gast Lil Vee is en hoe cool zijn slijm is. Hierdoor verkoopt hij meer slijm in de toekomst!

Wat leert Lil Vee je nog meer?

Een stukje mentaliteit en een bepaalde manier van denken; Actie ondernemen, niet opgeven en dingen niet willen forceren!

Plezier hebben in het proces is minstens net zo belangrijk als het behalen van je doelen! Op deze manier ga je ook daadwerkelijk door totdat het lukt!

Wat ik je wil vragen?

Laat dit filmpje zien aan de kids en jongeren in jouw omgeving!

Werk je met kinderen of jongeren, bijvoorbeeld als docent?

Dan ben ik benieuwd of je hier wellicht iets mee kan doen in de les!

Ik zou het heel mooi vinden wanneer er meer aandacht zou worden besteed aan ondernemerschap en creativiteit op school!